Lawrence Herbert – lata 60’te, wpada na pomysł klasyfikacji kolorów tak aby ich niezliczone odcienie zunifikować pod konkretnymi numerami. Genialne prawda?
Herbert stworzył innowacyjny system do identyfikacji, dobierania oraz komunikacji kolorów, ponieważ wziął pod uwagę, że spektrum jest widziane oraz interpretowane inaczej przez każdą jednostkę. Innymi słowy: wiedza, praca i wyobraźnia – oto składniki, które wybrano do stworzenia idealnej skali kolorów, ale Lawrence Herbert przypadkowo dodał jeszcze jeden składnik: chęć zarobienia pieniędzy, i tak oto powstał Pantone® Matching System®!
Kolory roku według Pantone
Proces wyboru koloru roku przez Pantone od 2000 roku wygląda tak samo. Przedstawiciele oddziałów firmy Pantone z różnych krajów spotykają się w wybranej europejskiej stolicy, by debatować między innymi nad tym, jaki kolor zasługuje na zaszczytny tytuł Pantone Color of the Year. Rozmawiają i prezentują swoje poglądy dwa dni, dwa razy w roku, czego owocem jest decyzja, która musi zostać zatwierdzona z rocznym wyprzedzeniem (np. wiosną 2012 roku w Londynie wybrano kolor lata 2013). Rezultaty spotkania publikowane są od 2004 roku w specjalnym przewodniku dla projektantów PantoneView, który wyznacza standardy na nadchodzący sezon.
Co ciekawe, według Pantone wybór koloru dyktuje zeitgeist, czyli duch dziejów. Specjaliści od marketingu w firmie wykazali się nieopisaną fantazją, gdy w 2011 roku dyktowali prasie: „In times of stress, we need something to lift our spirits. Honeysuckle is a captivating, stimulating color that gets the adrenaline going – perfect to ward off the blues” („W stresujących chwilach potrzebujemy czegoś, co podniesie nas na duchu. Kolor wiciokrzewu zniewala i stymuluje wydzielanie adrenaliny – jest idealny, by zapobiec smutkowi”). Pięć lat później firma konsekwentnie kontynuuje swoją politykę, opisując Rose Quartz and Serenity jako kolory będące antidotum na zmartwienia współczesnego, pełnego stresu świata, w którym najważniejszymi wartościami są bezpieczeństwo, uważność (tzw. mindfulness) oraz dobre samopoczucie. Oczywiście oba kolory roku 2016 mają te wartości symbolizować.
A jakie kolory znajdziemy w palecie nominowanych do Pantone Color of the Year 2017. Zobaczcie sami.
Pozwolimy sobie zauważyć, że miedziane dodatki doskonale będą się komponować z Pantonami 2017 roku.